torsdag 27. september 2012

Bilder fra UngForsk

Hei alle <3

Da er UngForsk unnagjort, og jeg kan bruke de to siste dagene før helgen til å forberede det o'store uran-233-eksperimentet som starter på mandag, og varer de to neste ukene (da blir jeg busy busy busy).

Er jo ikke helt sikker på hva elevene som besøkte oss på tirsdag og onsdag egentlig syntes om foredraget Eirik og jeg holdt, men vi kom oss ihvertfall igjennom et ganske bredt spekter av temaer (på de 30 minuttene vi hadde til rådighet), 

<3  hva fysikk egentlig er (fysikk er ALT) <3

<3 hva man "blir" ved å studere fysikk <3

<3 CERN og partikkelfysikk og Higgs <3

<3 kjernekraft <3

<3 nukleærmedisin <3

<3 realfag er viktig for å "redde verden" <3

<3 flytende nitrogen og ballonger <3

<3 vitenskapelig metode <3

<3 etikk (vitenskap/forskning er ikke ondt eller godt, men anvendelsen kan være god eller ond) <3



"Masterskoene" mine; som min franskbritiske veileder mente var upassende å bruke da jeg skulle forsvare masteroppgaven min - som gjorde at jeg begynte å gråte ca en time før jeg skulle i ilden...det gikk heldigvis meget bra, da - og jeg kommer selvsagt ikke til å slutte med høye hæler (kanskje jeg kan finne en rosa, men elegant drakt av noe slag til doktorgradsdisputasen min, når jeg kommer så langt)
For én gangs skyld: et bilder hvor jeg smiler, og allikevel ser "normal" ut (øynene mine blir som regel helt borte når jeg smiler sånn...). I hånden holder jeg et "proton", som Eirik og jeg brukte for å demonstrere hva som skjer når de kolliderer veldig, veldig mange protoner i veldig, veldig stor hastighet på CERN (hint: energi = masse ;) )
Det ble selvsagt også litt basic kjernefysikk, hvor jeg stilte spørsmålet "Kan jeg lage gull?" Svaret er jo at selvsagt kan jeg lage gull ;) Det er faktisk så enkelt at gull har 79 protoner i atomkjernen sin, så hvis jeg tar det stoffet som har 78 protoner i atomkjernen sin (altså, platinum) og skyter med protoner på dette stoffet, så vil det kunne absorbere protonene, og meget enkel matematikk viser at 78 protoner + 1 proton = 79 protoner = gull! Ok, det er kanskje ikke såååå enkelt å faktisk gjøre det i praksis, men det er på ingen måte noen umulighet - kjernefysikere er de moderne alkymister...;)



Det fylles opp med elever i Store Fysiske Auditorium, tidlig en tirsdags morgen :)

Endelig fikk jeg sett Vitenshowet <3 til Andreas Wahl óg - SÅ fint, da, han er superflink :D 



Gutten her (tilfeldig utvalgt elev fra salen) var bare litt nervøs før Andreas skulle slippe en badehette fylt med vann ned på hodet hans - for å demonstrere vannkraft, selvsagt :P






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...