fredag 4. januar 2013

2012-kavalkade, del 2

Som lovet på onsdag; her er min ode til året 2012 - del 2 :)

juli - september

Sommeren startet med litt ferie her hjemme i Oslo, og at jeg på "magisk" vis klarte å gå glipp av århundrets to fysikkfester: oppdagelsen (mest sannsynlig) av Higgs-bosonet på CERN, og det at vi klarte å få en radiostyrt bil opp til Mars (greit, det siste skjedde senere på sommeren, men det passer fint å nevne sammen med Higgs). :/

Da jeg kom tilbake på Blindern etter første del av ferien ble jeg møtt av en lesesal som var rasert og et knust vindu. Flere mac'er var tatt, i tillegg til joggeskoene mine, brillene mine og parfymen min...:( Altså, hvem, i all verden stjeler påbegynt parfyme og litt brukte joggesko?!? Vel, jeg håper 2013 blir tyvenes verste år noensinne, at de blir evig impotente og mister alt av hår, tenner og negler, og synet!


Etter at det verste sinnet hadde lagt seg, og før jeg dro på mer ferie, hadde jeg en "opptreden" på en Ekko spesial på P2, hvor jeg og andre fysikere og en psykolog diskuterte "de evige sannheter", fysiske lover, Newton, og Einstein, og om vitenskapen har, eller mener at den har alle svar - GØY :D



Heldigvis var altså ikke ferien over og den "virkelige" ferien gikk i august til Cannes - deilig deilig deilig! Jo, også, noe av den "virkelige" ferien gikk selvsagt ut på å være på hytta på Hvaler - ingen skikkelig sommer uten å være der, og være på utekjøkkenet og lage deilig mat og drikke musserende...;)



I anledning semesterstart delte jeg mine favoritter på Blindern, spesielt for alle de nye og håpefulle studentene som plutselig fylte opp campus: bokhandelen Akademika, kaffebarene og Realistforeningen/RF-kjelleren, også måtte nesten den majestetiske Fysikkbygningen få komme med på bildet, óg, da.



Utover sensommeren fortsatte media med sin håpløse og idiotiske skremselspropaganda (vi snakker som alltid stråling og radioaktivitet), og denne gangen var det Klassekampen som slo til - men da fikk jeg jo om ikke annet et ekstra poeng å ta med da jeg holdt foredrag på Unge Venstres sommerleir (som vanlig vanskelig å finne outfit, men sannelig klarte jeg det denne gangen óg, med oppsatt hår og sennepsgul genser fra Paris).
I september var det atter en gang Ung Forsk på Blindern, og Eirik og jeg fikk bryne oss på en del hundre ungdoms- og videregående skoleelever :D



Høstsemesteret 2012 var virkelig det store foredragssemesteret, og videre i september holdt jeg foredrag for Realistforeningen i forbindelse med arrangementet Gildedagen - om ting som irriterer meg, og det ble en salig blanding av atomer, sauenedslakt etter Tsjernobyl, Fukushima, media/Klassekampen og bacon - blant annet ;)


På reisefronten var det Ukraina som sto på plakaten; veileder-Sunniva og jeg dro glade og lystige av sted til Kiev og konferanse der, og holdt foredrag - og fikk bekreftet at det ikke alltid er så glamorøst å være forsker på tur (vi skal vel liksom "lide" litt, siden vi får lov til å holde på med noe vi liker...), dessverre tok jeg ikke bilde av badet - som var det verste :P Vi kom oss nesten til Pripyat/Tsjernobyl óg, men innså litt for sent at man må melde sin ankomst noe dager i forveien, så vi får ha det til gode...







oktober - desember
Høsten slo til for fullt, og i begynnelsen av oktober gikk mitt o'store uran-233eksperiment av stabelen. Jeg har fortsatt ikke fått startet skikkelig med analysen av dette, så, ja, det har jeg dårlig samvittighet for :/


Jeg dro til Bergen der jeg holdt foredrag på stundetersamfunnet, og noen uker senere holdt jeg foredrag for Human-Etisk forbund i Hamar - veldig gøy, begge deler (men jeg tror jeg må slutte å ta i mot spørsmål underveis i foredraget, selv for små forsamlinger, for jeg bare prater og prater og prater, og blir aldri ferdig...jeg vil jo så gjerne gi folk en skikkelig forklaring <3 )!


Høstsemesteret 2012 tok jeg også fag igjen (mitt nest siste, noensinne), og fikk en dypere innsikt i hvor komplisert og "opprivende" (bokstavelig talt) prosessen fisjon faktisk er, for atomkjernen ;)


I midten av november var jeg i Paris og jobbet med veileder Jon, der var det juledekorasjoner og blomster <3


Første halvdel av desember besto i å lese til eksamen, ha eksamensangst (jeg fikk bekreftet at dette ikke har blitt noe bedre "med årene" - egentlig var det verre nå som jeg visste at jeg måtte få A eller B for å stå), ha eksamen, og bestå eksamen :D


Det ble jul hjemme hos mamma (og pappa), og jul er stort sett alltid kos - elsker spesielt de deilige, rolige morgenene sammen med mamma og Alexandra, hvor vi drikker kaffe og ser litt på TV og spiser mammas hjemmelagede godis <3


På "mediefronten" avsluttet jeg året med intervju i Tekna-magasinet - ble ganske så fornøyd med den saken, altså ;)





Så da er det vel egentlig bare å, atter en gang, ønske alle et supergodt nytt år! Og hvem vet, kanskje 2013 blir det beste året, så langt...? ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...