mandag 16. september 2013

#forskerliv

Denne uken har hatt en bra start; med en kort treningsøkt på ELIXIA (klokken syv *kryss i taket!*) etterfulgt av "kontorjobbing" i den nye kosekroken i sofaen min hjemme i roseslottet - hvor jeg blant annet kom godt i gang med en ny kronikk, før jeg beveget meg opp på det ekte kontoret på Blindern. Ja, det er vel noe av det positive med å ha en "særlig fri stilling" - å kunne styre hverdagen sin så å si 100% selv...

Men "forskerlivet" er jo mye forskjellig, da; det er jo ikke bare å henge på labben. Mye er type jobbing foran en PC, som man kan gjøre mange forskjellige steder - feks liker jeg selv godt å sitte på café og skrive der, og føler på en måte jeg får mer ro på en café som Laundromat enn på Blindern (ikke alltid, da, men). I tillegg til å være på labben eller sitte foran PCen og analysere data, eller skrive artikler, så består jo forskerlivet i å reise rundt på konferanser (dette er jo viktig for gode, faglige diskusjoner, lære nye ting og bli oppdatert på forskning, og å dele sin egen forskning med andre), og å reise og delta på eksperimenter andre steder enn "hjemmelabben" her på Blindern.
Men, altså, det er jo sant at jeg driver med en god del som ikke er direkte knyttet til doktorgraden min; jeg driver jo mye med formidling av fag, og det er noe jeg gjør fordi jeg syns det er viktig og fordi jeg syns det er gøy! Også er det jo sånn at jeg driver formidling på ganske mange måter nå - og sånn er det bare med den saken; men det er klart at jeg nok kanskje hadde kommet lenger med forskningen og doktorgraden dersom jeg droppet bloggen, droppet å holde foredrag (bortsett fra et foredrag en sjelden gang på konferanser), droppet å snakke med journalister, droppet å skrive kronikker, droppet å jobbe med bok...så det blir jo svært mange lange dager og sene kvelder.



Etter å ha tatt bilde av denne listen kom jeg jo på masse mer som jeg bare er nødt til å få gjort denne uken - så dette er da altså den uferdige mål-listen for uken (og det er ikke nødvendigvis prioritert rekkefølge på de punktene...) :P


Må dele dette sommerminnet med dere - fra da jeg var i Paris (på eksperiment, så det er altså en del av doktorgradsjobbingen), og den ene detektoren døde, og det måtte vi jo notere i loggboken (en godt utfylt loggbok er gull verdt). Det er, som dere kanskje klarer å gjette, jeg som har tegnet de tre rosa hjertene :)


Ellers måtte jeg bare ta den gule skjorten fra Gina Tricot i dag - som et litt sånn "vise fingeren til høsten" :P Rent bortsett fra at jeg syns jeg ble litt rund i ansiktet (må være noe med håret?), så syns jeg det fungerte ganske bra - også er den jo bare suuuperbehagelig å ha på, da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...