fredag 21. desember 2012

Spennende dag...

Hei fine!

Dagen i dag har vært en helt utrolig spennende dag, da; 21.12.2012. For det første så er det jo dagen da jorden skal gå under, og for det andre så er det nøyaktig 114 år siden Marie og Pierre Curie oppdaget det radioaktive grunnstoffet radium :D Den "gamle" enheten for å måle radioaktivitet heter jo (en)  Curie, og dette tilsvarer radioaktiviteten til ett gram radium-226, og det er en ganske stor enhet! I dag bruker man vanligvis Bequerel - som er en ekstremt liten enhet. 
Jeg tror jeg syns radium er litt mer spennende enn dommedag...og dessuten så der det ut til at det ikke stemte, til og med - mens radium er radioaktivt, jeg lover!

Ellers dumpet årets siste utgave av Tekna-Magasinet ned i postkassen i dag, hvor jeg er intervjuet - ganske stas avslutning på semesteret, da!
Intervjuet kan leses her :)


Jo, også var det Fysisk Institutts tradisjonelle Kringlefest i dag, som har markert avslutningen av høstsemesteret sånn ca siden krigen, og i år fikk jeg den store æren av å være toastmaster :D Her sitter jeg og instituttleder Einar Sagstuen og timer det hele - det er nemlig et ganske tight program, og ikke rom for særlig mye improvisasjon...;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...