torsdag 3. april 2014

Torsdagsanbefaling: IAEA

Ukens torsdagsanbefaling er igjen en nettside, istedetfor en bok: denne gangen er det Det Internasjonale Atomenergibyrået - IAEA.


"The IAEA is the world's center of cooperation in the nuclear field. It was set up as the world´s "Atoms for Peace" organization in 1957 within the United Nations family. The Agency works with its Member States and multiple partners worldwide to promote safe, secure and peaceful nuclear technologies."
IAEA er altså en organisasjon i FN-familien, og jobber for sikker og fredelig bruk av atomteknologi. Det er kontrollører herfra som plutselig kommer på uanmeldt besøk i Halden-reaktoren, og sjekker at ingen driver med noe snusk.
Da Fukushimahysteriet raste som verst, og jeg prøvde å orientere meg om hva det egentlig var som skjedde borte i Japan, var det hovedsakelig IAEA jeg hentet ut informasjon fra - kombinert med det jeg kan om reaktorteknologi som kjerne/reaktorfysiker :)

Alle som interesserer seg for kjernekraft burde vite om Det Internasjonale Atomenergibyrået, og finne info på sidene deres; de har masse superdyktige og dedikerte folk som jobber for seg, og de gir feks ut gode rapporter og bøker som virkelig går i dybden - feks om thorium; som jeg har benyttet meg av. Det er veldig mye som kan sies om IAEA, og derfor tror jeg faktisk jeg ikke skal si mer, for det er bedre om dere går og leser selv.



Ja, også fikk de jo Fredsprisen i 2005, da <3



--------------------------------

I dag har jeg jo vært i Bergen, og det ble en fin tur, med nydelig vær både her og i Bergen - så foredragsoutfiten passet veldig fint, syns jeg. Det var dog deilig å komme hjem til Rose-slottet nå i halv åtte-tide, og kaste av hælene som hadde sittet på i litt for mange timer. Med en sånn dag med høye hæler, mye stillesitting, og en diett hovedsakelig bestående av cappuccino, var det kjempedeilig med en bitteliten løpetur i Frognerparken nå før kvelden (det gikk litt bedre i dag enn i går, så det er vel lov å håpe at Holmenkollstafetten ikke blir heeelt fullstendig krise?). 
Så til slutt et tegn på vår og et tegn på Kong Vinter som ikke helt har sluppet taket ennå ;)

Alexandra og Andrea plukket blomster til meg på tirsdag - og satte i vase da vi kom hjem *elsk*

snøen er visst ikke helt borte overalt :P




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...