fredag 25. mars 2016

God påske, med bokanbefaling

I går kom mamma og jeg hjem fra Cannes, ble møtt av Anders på Gardermoen, dro hjem til Bjølsen og plukket opp alexandra og pakket om (så raskt vi kunne - som allikevel ikke var superraskt :P), og satte nesen mot Sjusjøen og Nordseter, og påskefeiring med Charlotte, Anders (ikke min Anders ;) ) og Kristiane.



Påsken er jo liksom tid for krim, men den tradisjonen har jeg selv aldri praktisert. Det jeg derimot praktiserer er rett å slett bare det å lese - nesten samme hva, så lenge det er noe jeg liker, og gjerne noe som både er spennende og som jeg kan lære noe av... Og da er den boken jeg har begynt på nå helt perfekt: Evolusjon. Basert på en sann historie, av Erik Tunstad (Humanist Forlag).

Det begynte med at jeg for noen uker siden fant ut at jeg nesten ikke kan noen ting om evolusjon (jeg mangler liksom litt på dannelse akkurat når det kommer til dette feltet), og det syntes jeg rett og slett ble litt feil. Jeg er riktignok ikke biolog, men jeg er jo naturviter, og det er bare ikke riktig at jeg ikke skal ha lest litt om dette som kanskje er vitenskapens best dokumenterte teori. Jeg gjorde, som jeg ofte gjør når jeg trenger inspill; gikk til Facebook og spurte om noen hadde noen  tips til gode bøker om emnet - og jeg fikk svar. 



Jeg fikk mange svar, og anbefalinger, og det er egeneltig litt tilfeldig at jeg endte opp med å i første omgang lese denne boken av Tunstad - tungen på vektskålen var nok det at det er en bok skrevet på norsk. Den skuffer heldigvis ikke, for den er et fyrverkeri av en fortelling!
Tunstad selv beskriver boken sin blant annet ved at han 
ville skrive en enkel og underholdene bok om hva evolusjon egentlig er. Jeg ville skrive den slik at folk uten spesielle forutsetninger kunne starte på side 1, fortsette til siste side, og deretter si seg selv at "Nå vet jeg noe!"
Boken er først og fremst beregnet på normalt utrustede, oppegående og nysgjerrige folk. folk som har lyst til å vite. Jeg skriver som alltid for den oppvakte 15-åring, så boka burde være utmerket for lærere, studenter, journalister, prester, ministere, kreasjonister, ateister og scientister - og andre som måtte ha lyst eller behov for å vite. 
Vanligvis ville jeg være skeptisk til å anbefale en bok jeg bare så vidt har startet på, men jeg føler meg overbevist om at denne boken kommer til å fortsette å levere! Her er noen av mine favorittsitater fra begynnelsen av boken:
-de første plantene som løste koden, oppførte seg omtrent som eiendomsutviklere i Bjørvika i Oslo: breia seg ut og skygget ut Gamlebyen
-skal du gli gjennom vannet, overleve ved å unnslippe rovdyr, fange byttedyr og så videre, er det greit ikke å se ut som en murstein
-dinosaurene var ikke utdaterte - bare uheldige
-det er bare i politikernes og naturvernernes eventyrbøker at naturen befinner seg i en tilstand av harmonisk balanse
-av og til går hele systemet på en smell, og vi må starte nesten forfra igjen. Gang på gang på gang har dette ført til at gårsdagens helter er blitt dagens tapere
-moralen er? At en perfekt verden ville vært en utrolig kjedelig verden. Hadde alle molekylene kopiert seg selv perfekt, hadde ingenting skjedd. Ingen celler, ingen flerceller, ingen dinosaurer, ingen mennesker, ingen softis.
-det ville neppe vært akspetabelt å overlate konstruksjonen av et nytt skolebygg til en mann som benekter tyngdekraften. I Norge kan du imidlertid benekte evolusjon - for deretter å ta deg jobb som lærer i biologi. I hvert fall syntes vår nåværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen å mene dette da han forsvarte Sigve Brekke i Aftenposten i 2012.
(...) Torbjørn Røe Isaksen er antagelig langt fra kreasjonist - men på den annen side, han vet åpenbart ikke at evolusjonsteorien er vitenskapens best dokumenterte teori. I Norge kan man nemlig anse seg som dannet uten å ha den fjerneste innsikt i sentrale naturfaglige emner.


Altså, så å si hele boken (så langt) er verdt å siteres - eller, sagt på en annen måte: les Evolusjon av Erik Tunstad!

-------------------------------------------------------------------

Heldige oss som får være med familien Knatten (Charlotte, Anders og Kristiane) på hytta deres på fjellet! Vi koser oss her frem til søndag, før vi setter nesen mot fine Oslo og en god arbeidsuke igjen,
Charlotte og Kristiane har pyntet hytta til den store gullmedaljen, så det er ikke noe å si på påskestemningen her oppe <3 Fortsatt god påske til alle - jeg lover Fredagsfakta tilbake når hverdagen begynner igjen ;)




 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...