onsdag 28. august 2013

Gullbolle

I dag har vi bla. vært på besøk i Haldenreaktoren (dvs vi har ikke vært inne i reaktorhallen, så jeg sa til Thomas som er sjefen der at nå vil jeg faktisk inn og se på reaktoren på ordentlig, og at jeg må få komme neste gang de ikke kjører eksperimenter - og han smilte og sa bare send meg en mail, så da satser jeg på at jeg snart får komme inn i fjellet :D ).

Etter at vi var ferdige med dagens sommerskole-program gikk jeg og satte meg på den ene kafeen jeg har funnet som faktisk er oppe til syv - og som i tillegg er superkoselig, og drakk en latte, og jobbet litt med bokprosjektet; og nå tenker jeg bare, hvilke tanker gikk gjennom hodet til Rutherford i 1911 da han oppdaget at den modellen de hadde av atomet var heeelt feil? At det faktisk var en bitteliten, supertett og tung kjerne inni atomet; og kjernefysikken som gren av fysikken faktisk ble født. 
Altså, de tror liksom at atomet er som en rosinbolle; hvor selve bollen er en positivt ladet masse, med elektroner spredt sånn jevnt rundt - nettopp som rosiner i en bolle, også gjør han gullfolieeksperimentet, der han skyter med alfapartikler på gull, også kommer noen av disse partiklene tilbake igjen der de kom fra...! 
Det er ikke tull å sammenlikne dette med å skyte på en rosinbolle med pistol, også gjør du det mange ganger, og så kommer noen av kulene tilbake der du står og skyter fra. Som sagt; HVA TENKTE HAN DA (hvor er reporteren med mikrofonen opp i ansiktet på Rutherford, og spørsmålet "Hva føler du nå?") ?!?

Her er kveldens outfit, btw; all natural, og veldig passende antrukket for jobbing i sengen - syns jeg, i alle fall. Viser bilder fra turen til reaktoren etc etc i morgen, for nå er det veldig snart klart for nattinatt :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...