mandag 26. august 2013

"Principles of fuel behaviour modelling and practical applications"

Da er Halden dag 1 unnagjort, og jeg sitter i skrivende stund ganske sliten i sengen på rommet mitt og spiser noen cherrytomater og litt ost og prøver å jobbe meg gjennom noe mail, og få oversikt over kalenderen fremover.

Dro med toget fra Oslo S. klokken syv i dag tidlig, så det var naturlig nok alt for tidlig opp i dag - og jeg må innrømme at den siste sesjonen i dag (som egentlig kanskje var dagens mest spennende; om fisjonsgass i brenselet og hvordan dette kan modelleres) ble for tung for meg, og jeg hadde MER ENN NOK med å forsøke å holde øynene oppe :/ 
Etter at vi var ferdige for dagen fant jeg ut at jeg måtte gå en liten tur ned til byen; for å få litt luft, og å titte litt, og for å skaffe noe å spise - og aller helst en kaffe latte (selvsagt lettere sagt enn gjort...). 










Jeg skal innrømme at på en så nydelig dag som i dag klarte Halden nesten å lure meg; jeg tenkte at her kunne jeg jo bodd...men så innså jeg at byen dessverre var helt død, og minnet meg om en spøkelsesby - og det blir bare for trist for meg, selv med nydelige omgivelser (jeg fant dog et senter som ikke var stengt klokken 17, og der fikk jeg meg om ikke annet kaffe).
Det er bare én ting, da: Halden har jo reaktoren sin (som man ikke kan se direkte på bildet under, men den ligger der borte ved de pipene som det kommer damp fra - selv om pipene heller ikke tilhører Halden-reaktoren), og Halden Reactor Project er faktisk verdensledende når det kommer til brenselsforskning, og det å teste reaktorbrensel under ekstreme forhold; aka. alvorlige ulykker (ja, dette er sikkerhetsforskning - én side av det!) Ved utgangen av neste år går konsesjonen til reaktoren ut, og jeg håper virkelig de får ny konsesjon, for 10 nye år, for det ville bare være helt forferdelig trist hvis dette fantastiske forskningsmiljøet, med den kompetansen som finnes her, skulle bli borte!
 




Nå er det veldig snart nattinatt her, for jeg har ikke noe ønske om å gjenta "bruke all energi bare på å holde øyenlokkene oppe"-suksessen i morgen :P 
Kommer forresten til å sette i gang spørsmålsrunde i morgen, så dét er jeg spent på :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...