tirsdag 6. november 2012

Ukens sitat (fisjon)

God morgen fine <3
Jeg har utrolig nok klart å starte dag nummer to denne uken med treningsøkt nummer to denne uken - ganske fornøyd med å være på Blindern før åtte for trening altså :D

De siste ukene har jeg som dere vet jobbet med et foredrag om fisjon, og fy søren så utfordrende det har vært..! Ja, jeg kan prate, men det bør jo helst være sånn nogenlunde fornuftig det som kommer ut óg, og det å skulle gå ca 40 minutter i dybden på et tema man enten kan snakke "ferdig" på 5 minutter, eller holde en hel forelesningrekke på - det var ganske tøft...ikke helt fornøyd med meg selv denne gangen, men det gikk vel greit nok. 
Det som slo meg da jeg satt og leste og leste om fisjon var hvor dramatisk og fascinerende denne prosessen egentlig er: altså, den store tunge og egentlig ganske stabile atomkjernen rives i stykker og blir til små atomkjerner som er superradioaktive! Og som vanlig er det selvsagt masse vi ikke forstår (ikke bare som jeg ikke forstår;) ), og jeg syns liksom dette sitatet bare oppsummerer det så fint <3









Måtte bare dele det med dere, nå skal jeg løpe og lage meg kaffe før forelesning om 10 minutter - kanskje fisjon blir nevnt der og.
Snakkes senere!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...