fredag 12. september 2014

Bamsesykehus (Medisinernes Humanitæraksjon - TIPS)






For en liten stund siden fikk jeg en veldig hyggelig mail fra Medisinernes Humanitæraksjon (MedHum), som lurte på om jeg kunne tipse et avarranegmentene de skal ha nå i løpet av aksjonsuken deres; nemlig BAMSESYKEHUS :D Alexandra er dessverre ikke hos meg denne helge, men hadde det vært min helg ville vi absolutt tatt turen ned!



Lørdag 13. September arrangerer Medisinstudentenes Humanitaeraksjon (MedHum) bamsesykehus på Youngstorget fra kl. 12:00 til kl. 16:00. Bamsesykehuset er en tradisjon under MedHums aksjonsuke, der barn kan ta med seg "syke" bamser til Youngstorget hvor dyktige bamseleger (medisinstudenter) vil behandle dem for ting som kosesjokk og sommerfugler i magen.
Sykehuset vil bestå av en psykiatrisk og en kirurgisk avdeling, samt helsestasjon og akuttmottak. Rundt sykehuset vil det være stand, kakesalg og bøssebærere (selve sykehuset er gratis), og alle innsamlede midler er selvfølgelig øremerket årets prosjekt. På denne måten ønsker vi å skape mer oppmerksomhet rundt årets MedHum-prosjekt, og gi barn gode holdninger til humanitaert arbeid.
Årets aksjon støtter Leger Uten Grensers prosjekt for å forbedre mødre- og barnehelsen i Bo-distriktet i Sierra Leone. Barnedødeligheten i landet er verdens høyeste; 1 av 5 barn dør før de fyller 5 år. I tillegg dør 1 av 8 kvinner som en direkte konsekvens av et svangerskap. Leger Uten Grensers arbeid har vist store resultater; mødredødeligheten i området har for eksempel sunket med hele 61 % sammenliknet med resten av landet.

Mer informasjon om aksjonen er å finne på medhum.no 
MedHum har et nasjonalt mål om å samle inn 2,5 millioner kroner til Leger Uten Grenser i løpet av aksjonen. 

2 kommentarer:

  1. Herlig! Nesten så jeg har lyst til å dra innom selv siden det er et så fint tiltak. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, det var det jeg tenkte og...:)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...