onsdag 15. oktober 2014

STOLT!



I dag våknet jeg opp til beskjeden om at jeg er en av seks finalister til prisen Årets Girl Geek!
For et par uker siden fikk jeg beskjed om at jeg var blitt nominert til prisen, og nå har altså juryen plukket ut meg, sammen med Cathrine Fragell Darre (pedagogisk leder i Norlandia), Hanne Aase (grunnlegger og administrerende direktør i Wonderloop), Hilde Amundsen (gründer og eier av MindfitApp), Tone Hoddø Bakås (seniorrådegiver i NorSIS - Norsk Senter for Informasjonssikring) og Toril Nag (konserndirektør i Lyse Energi).

Jeg syns det er helt utrolig stas å være nominert til en pris med disse kriteriene:
Prisen Årets Girl Geek vil gå til en person eller en gruppe som har har brutt barrièrer, vist åpenhet og brukt teknologi til å skape en stemme/produkt/verktøy som har gitt høy nytteverdi og/eller medført verdifull endring i samfunnet.
...og denne begrunnelsen er jeg stolt av:
Sunniva Rose, doktorgradsstipendiat i kjerne- og energifysikk ved Universitetet i Oslo og blogger: “Vitenskapskvinne som har brukt internett for å nå ut til et helt nytt publikum og for å vise at det går an å kombinere kjernefysikk og rosablogging. Hun er en aktiv og viktig formidler av fysikk og forskning, med hovedvekt på hennes eget forskningsområde. Hun har holdt en stor mengde foredrag, og gitt et viktig bidrag til å bryte ned usunne stereotyper om hva som kjennetegner en forsker eller fysiker.”
Den siste setningen er jeg veldig fornøyd med - at den er kjønnsnøytral; for det hender jo at det blir ekstra fokus på at jeg er kvinne, og at stereotypiene gjør at feks færre jenter vil jobbe med realfag og forskning, men jeg mener at de "usunne stereotypene" også i stor grad gjelder for gutter, og at vi trenger flere forskjellige gutter og menn til forskning óg!



2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...