torsdag 20. februar 2014

Sunniva elsker bøker (ukens bok)

Som jeg allerede så vidt har nevnt for dere (mener jeg å huske? *usikker*) så har jeg omsider fått tid til å skrive om ting - hovedsakelig bøker - som jeg anbefaler. Jeg elsker jo virkelig bøker, og derfor er det helt fantastisk å nå tre dager i uken sitte oppe ved Realfagsbiblioteket, og helt naturlig kunne ta turen innom dette fantastiske bygget på vei til kontoret!

Da jeg filmet (testing ifbm med Sushi og Kjernekraft) for et par uker siden filmet vi blant annet at jeg gikk rundt og tittet på bøker, og da fant jeg jo bibelen min - som jeg av en eller annen merkelig grunn aldri kjøpte (men det trenger man jo heller egentlig ikke å gjøre, når man kan låne den på biblioteket ;)). Altså, det var virkelig sånn "herregud jeg fant jeg fant!", og jeg ble faktisk i skikkelig godt humør av å bare plutselig vite hvor denne boken står hen, og å bla i den :D

Den aller første "Ukens bok" er selvsagt den nevnte boken, nemlig
Hall: "Radiobiology for the radiologist"


Denne boken er bare full av moro, og for meg som kjernefysiker - som har det med stråling og biofysiske effekter av stråling som "støttefag" - så er denne boken som sagt virkelig helt bibelen (for en biofysiker, feks, så er den nok mer som en fin og enkel oversikt, men det holder selvsagt ikke akkurat med bare én innføringsbok når man spesialiserer seg i et fag ;) ).
Veldig mange av de faktaene jeg kommer med når jeg snakker om myter og misforståelser rundt det med stråling og sånn har jeg fra denne boken, og den vekker virkelig (for det aller meste :P) gode minner til biofysikkursene jeg tok ila. mastergraden min.

Boken er altså kanskje skrevet for radiologer, men den er så fin at jeg mener den passer for alle som er skikkelig interesserte <3

 
Litvinenko er det eneste tilfellet (som vi kjenner til) der man har "forgiftet" noen med radioaktivitet - jeg bør vel kanskje lage et eget innlegg om den storyen der?



"A group of eight workers recieved body doses of 0.23 to 3.65 Gy. Nevertheless, as of 1999, more than 40 years after the accident, none had died of a classic "radiogenic" cancer. (...) Three of the workers who recieved the biggest doses are retired and in good health"

Love it, og anbefaler den på den varmeste til alle som vil lære litt mer inngående om (ioniserende) stråling, og hvordan denne faktisk virker på kroppen vår - og om den forskningen som gjøres i dette fagfeltet!

<3<3<3

Har du noen bøker eller fantastiske nettsider som du vil tipse om?






2 kommentarer:

  1. Hey, denne boka har jeg "kost" meg mye med de siste ukene! Går biofysikk på NTNU og lurer på hva det skal bli av meg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til; du finner nok ut av det ;)
      Biofysikk er spennende!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...