onsdag 4. mars 2015

Foredrag: Thorium Mythbusters




God midtuke alle! Her kommer et lite foredragstips fra meg ;)
Jeg skal nemlig holde tre foredrag fremover - eller, det vil si; jeg skal holde ett foredrag - Thorium Mythbusters - tre ganger i tiden fremover. Dette kan jo kanskje være interessant for noen av de fineste leserne mine, og siden det er åpent for alle så må jeg jo nesten si i fra ;)

Det første foredraget er allerede nå til lørdag, ifbm. NFK (Norske Fysikkstudenters Konferanse), klokken 12:30 i Store Fysiske Auditorium på Fysisk institutt på Blindern.
De to andre er torsdag 9. april på Real Frokost (kl 08:30) på Realistforeningen, og det siste er tirsdag den 12. mai er på arrangementet Frokost hos Kristine (jeg kan selvsagt komme med mer info om de to andre foredragene når det nærmer seg, hvis det er ønskelig?)


---------------------------------------------------

Det jeg skal snakke om blir omtrent som dette <3
Thorium er et naturlig forekommende, lett radioaktivt materiale, som av mange har blitt sett på som redningen for kjernekraftens rykte, og løsningen på klimakrisen.
Å bruke thorium som brensel i kjernekraftverk kan ha flere fordeler, og det som ofte trekkes frem er bla:
  • det fins fire ganger mer thorium enn uran i naturen 
  • man kan produsere mindre radioaktivt avfall
  • sannsynligheten for en reaktor som "løper løpsk" er null
  • man kan gjenvinne avfallet fra thorium-brensel
  • thorium kan ikke brukes til våpenproduksjon
Men stemmer det virkelig at thorium er 200 ganger mer energitett enn uran? Og er thorium-ktaftverk tryggere enn konvensjonelle kjernekraftverk? Går thorium-tilhengerne for langt, og er kanskje thorium blitt vår tids teknologiske kult?
Foredraget tar for seg myter og misforståelser rundt kjernekraft generelt, og throium spesielt.

3 kommentarer:

  1. Går det ann å følge et av disse foredragene på nettet?
    Eventuelt hvor kan jeg lese et sammendrag i etterkant? :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen av disse blir streamet, dessverre :/
      Jeg kommer nok til å legge ut foilene fra foredraget her på bloggen (det pleier jeg ofte å gjøre), men det er selvsagt begrenset hvor mye kommentarer jeg får skrevet til dem...
      Hvis du går inn på fpredragsfanen min så ligger det noen foredrag som er filmet :) http://rose-blogg.blogspot.no/p/foredrag.html

      Slett
  2. Jeg er så misunnelig! (På en sånn bra måte, ikke sånn grønn-av-sjalusi-måte.) Selv er jeg "bare" på masternivå, men skriver en oppgave om thoriums mulige rolle i kjernekraft.
    Jeg vil og ha en doktorgradsstilling innenfor kjernefysikk og energi...:(
    Ønsker deg all lykke og gode og varme ønsker i ditt videre arbeid! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...