mandag 12. september 2011

Europas største batteri

Satt på T-banen i dag tidlig, hadde fått meg min daglige kaffe latte fra stamstedet mitt (Carinas på Tøyen), og leste Morgenbladet. Og hva ser jeg? Jo på side 11, under «Samfunn Energipolitikk», står et innlegg om Norge som batteri. Dette er jo noe jeg syns er utrolig spennende og interessant, og som jeg prøver å fronte – dere vet, sånn, åh hvorfor kan ikke alle bare skjønne at vi i Norge har Europas største batteri i form av vannkraft?! 

Men, seriøst, vannkraft er jo en fantastisk energikilde, og det er to ting jeg bare må trekke fram: 1) Vannkraften er helt ren og «grønn», det er Moder Jord som har sørget for at vi kan produsere strøm bare ved å skru på en kran, og 2) Fordi det bare er å skru på denne kranen kan kraftproduksjonen reagere helt etter behovet. Når vi trenger mer strøm er det bare å skru opp kranen litt, og når vi ikke trenger så mye er det bare å skru kranen igjen.
I Norge kan vi dekke basisbehovet vårt, det vi har hele tiden, døgnet igjennom, med en annen ren energikilde - <3 kjernekraft <3 - som er «rosa» energi. Norge burde sporenstreks bygge masse kjernekraftverk (gjerne med thorium som brensel altså, men uran- eller uran/plutonium-brensel er også helt suuupert). Også skal vi selvsagt bruke vannkraften til å dekke energitoppene, dere vet, om morgenen og ettermiddagen, både hos oss selv og i Europa. Og det fantastiske er jo at vannkraftproduksjonen kan reagere etter markedet:) Og enda mer fantastisk, vannkraftproduksjonen kan reagere helt etter prisnivået – og man trenger ikke være økonom for å skjønne at det er lurt å selge noe til best mulig pris… Så dere, vi kan tjene masse penger, og spare miljøet samtidig – da er i hvert fall jeg en Happy Panda :)
Morgenbladet presenterer ikke akkurat denne løsningen, for de har ikke fått med seg den delen som omhandler kjernekraft, da...:P 
De burde egentlig heller høre på meg!

Her er et bilde av meg og Alexandra som ikke har noe å gjøre med Norge som batteri, men jeg syns det er et koselig bilde <3<3


Nå måååå jeg lese noen artikler (som jeg egentlig skulle ha gjort i går), så vi snakkes senere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...