mandag 2. juni 2014

Super critical

Hei alle fine!!! Denne helgen har jeg brukt til å sove (ut) drikke kaffe, trene, stå lenge i dusjen, gå rundt i Oslo (har bare gått overtalt jeg har skullet, og liksom gjort det til en del av dagens gjøremål), og jeg har sittet i deilige Frognerparken og lest om  overkritiske kjedereaksjoner. Haha,  ja,  jeg er nerd,  og det et jeg faktisk skikkelig stolt av...Like a boss ★★★

Den egentlige grunnen til at jeg har gjort det denne helgen, istedetfor å kanskje lese et blad eller en roman, er at jeg sitter og finpusser på manusene til "Sushi og kjernekraft" - jeg skal ikke skryte på meg mye av arbeidet med disse, men som fagperson så har jeg jo liksom et visst ansvar for at det er riktig det jeg skal si, da ;) Og nå var tiden kommet for hvor langt tid varer egentlig en atombombe-eksplosjon - eller, hvor lenge varer den overkritiske, eller superkritiske, kjedereaksjonen?

Det et jo helt sykt, for i en en sånn eksplosjon så frigjøres så helt vanvittig absurd mye energi, og det skjer på nesten uendelig kort tid. På noen tusendels sekunder så et det faktisk over;  da vil ikke det spaltbare materialet (feks uran) sitte sammen lenger;  det slynges fra hverandre og da slutter også kjedereaksjonen. Noe av det som er utfordrende med å lage atomvåpen er, så vidt jeg vet, å klare å få uranet eller plutoniumet til å sitte sammen lenge nok til at "nok" atomkjerner spaltes og frigjør energi, for med én gang dette starter så blir det jo mye kraft som presser materialet fra hverandre...dette er visst ekstra vanskelig når det kommer til plutonium, fordi den på en måte kan gå av litt for tidlig.

---------------------------------------------------------------

Sol og sommer krever sol og sommer-antrekk; elsker at det holder med en kjole og ikke noe mer - skulle ønske det skulle være sånn vær frem til september eller noe nå :/


foredragsklar 

ut og rusle i byen-klar




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...