tirsdag 12. april 2016

Aldri mer ByTaxi

I dag må jeg nesten komme med et "antitips":

Da vi kom hjem fra Tenerife i går nærmet det seg kvelden. Vi var alle slitne etter flyturen og så frem til vår egen seng. Flyturen gikk overraskende bra og Alexandra satt rolig hele turen (bortsett fra litt virrevandring på slutten, men det er jo lov). For å komme oss hjem fra Gardermoen tenkte vi å ta taxi (vi hadde ikke spart veldig mye på å ta flytoget uansett).

Vi gikk bort til taxikøen på Gardermoen og litt smånaive (slitne!) tar den første taxien som kommer. Vi har flere ganger tatt taxi fra Gardermoen tidligere og fått den normale fastprisen som blant annet OsloTaxi har (759 på hverdager på dagen og 959 i helgene). Men denne gangen ble det ByTaxi.
Før vi i det hele tatt rekker å ta på setebeltet (også på Alexandra...) begynner han å kjøre mens Anders holder kaffekoppen min (pluss hans egen). Vi hadde ikke sagt hvor vi skulle eller noen ting. Han blir så smått irritert fordi Anders enda ikke har tatt på setebeltet (bilen piper jo og klager på det) og sier "kan du ta på deg beltet?". Anders holder jo her to kaffekopper og det er vel strengt tatt han som burde vente med å kjøre til alle har fått på seg beltene og at han vet hvor vi skal. Det virket som han med overlegg ville få turen raskt i gang ut på den enveiskjørte veien ut fra ankomstterminalen.

Etter at Anders da fikk på seg beltet sitt sa han hvor vi skulle og spurte han om hva fastprisen er. Sjåføren kunne da fortelle at det har de ikke. Han anslo at prisen ville være 1400-1500 kroner - altså 500 kroner mer enn fastprisen til OsloTaxi! Det er jo ikke ukjent for sjåføren at mange selskaper har nettopp fastpris og at kundene forventer dette. Det er noe han burde nevne. 

Sånne ting setter vi ikke spesielt pris på. Anders sa til ham at han umiddelbart skulle snu bilen og dra tilbake til flyplassen slik at vi kunne ta en taxi fra et annet selskap. Sjåføren ble smått irritert og sa "kunne dere ikke spurt om fastpris på forhånd?" - jo, det kunne vi - og det kommer vi til å gjøre fremover - men vi forventet vel egentlig at priskonkurranse burde virke som normalt. 

Anders ga taxisjåføren muligheten til å matche OsloTaxi sin pris, og vi endte med å få 1090 som fastpris - 130 kroner mer enn hva vi kunne fått hos f. eks. OsloTaxi. Det ville tross alt kostet mer å returnere til Gardermoen for å bytte taxi...

Da vi kom hjem Googlet vi "ByTaxi fastpris" og fikk denne linken som treff nummer 2: http://www.bt.no/reise/Du-blir-fladd-fra-Gardermoen-28013.html. Dette er tydeligvis strategien til ByTaxi. Jeg misliker sterkt selskaper som har som forretningsmodell å håpe på at kunden ikke legger merke til at de har blitt lurt før det er for sent...jeg vil ikke kalle det svindel, men hvor går egentlig grensen?



Jeg liker best å komme med hyggelige tips, men dette antitipset måtte jeg også dele :)


7 kommentarer:

  1. Her er det bare å gjøre akkurat som du gjør nå: Advar andre, og hold dere langt unna søppelfirmaet. Over tid virker forhåpentligvis forbrukermakten, og de skifter taktikk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det man får håpe... Heretter kommer jeg i allle fall til å være mye mer påpasselig med hvilket firma det er jeg kjører med - jeg er feks alltid veldig fornøyd med Oslo Taxi :)

      Slett
  2. NSB tar 230 kr for to voksne og ett barn fra Gardermoen til Oslo S, og er like raskt som flytoget...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er billigere, ja, men ikke akkurat det samme produktet ;) (Og vi skal jo heller ikke til Oslo S, men Bjølsen.)

      Slett
    2. Men det er et veldig godt tips at NSB er såpass mye billigere enn Flytoget - det var jeg ikke klar over :)

      Slett
  3. Forstår ikke hvorfor folk tar flytoget når en kan komme til Oslo med NSB for under 1/3 av prisen og nesten like raskt..

    SvarSlett
  4. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trollformler, kan hjelpe å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...