torsdag 14. april 2016

En gavepakke til sjalu og kontrollerende kjæreste?

Hei alle fine, håper dere har hatt en fin torsdag :) Snart er det plutselig helg igjen - det går sykt fort (hjelp hjelp, hver dag som går er det samme som én dag kortere igjen av doktorgradsarbeidet mitt)!

Nok om det, og over til noe helt annet (og viktigere enn at det snart er helg igjen?):
Har du hørt om iPhones "Share my location"? Det hadde ikke jeg, før Anders for noen uker siden fortalte meg om det, og vips skrudde det på på telefonen min slik at vi kunne teste det ut. 
"Share my location" går rett og slett ut på at du kan dele hvor du er til enhver tid med en eller flere. Feks kan jeg dele min posisjon med Anders, slik at han kan ha full oversikt over hvor jeg befinner meg. 
Da jeg kom fra Cannes for et par uker siden, og Anders skulle hente meg på Gardermoen, kunne han fint se at jeg var i Taxfree-området og ved bagasjen, før jeg beveget meg ut til ankomstområdet der han ventet på meg. Det ser altså ut til å vise posisjonen med en nøyaktighet på kanskje ca 20 meter. 

Så langt, så godt - intet problem at man kan velge å dele posisjonen sin med noen dersom man ønsker det, og i tilfellet med at han sto og ventet på at jeg skulle komme gjennom tollen var det jo også riktig nyttig :)


sånn så det ut på Anders sin mobil mens han tracket meg på vei fra stranden og hjem til hotellet på Tenerife; han kunne til og med be om en "notification" når jeg kom til hotellet der han var - jeg visste ingenting om det som skjedde (det er altså ikke jeg som får tilbud om "notify me", men Anders...)


Problemet kommer hvis kjæresten din skrur dette på uten at at du vet det, for man får nemlig INGEN BESKJED om at noen til enhver tid kan spore deg (eller, det vil jo si telefonen din, da). Den du deler posisjon med, kan også be om å få notification når du forlater et sted, eller ankommer et sted. Anders kan feks be om å få beksjed om at jeg forlater hjemmet.
Hva om du har en sjalu og kontrollerende kjæreste som skrur på dette uten at du en gang vet om det - er ikke det ganske ugreit?

Jeg syns ikke dette er bra nok! 
Det er helt ok å kunne dele denne informasjonen, men telefonen burde være veldig tydelig på at man faktisk driver på og deler posisjonen sin (slik som når man deler internett fra telefonen står det øverst hvor mange datamaskiner som er koblet til, slik at man har oversikt over hvem som bruker datatrafikk fra telefonen din, feks). Om ikke med jevne mellomrom, så burde det i alle fall komme en beksjed feks et døgn etter at du har satt på share my location: “hei, du deler location med Anders, er du sikker på at du vil fortsette med dette?”, og kanskje til og med samme beskjed etter en uke. Nå er det sånn at har man først skrudd det på, så er det på, og sånn er det. Har du en som kan koden til mobilen din, som kjærester ofte kan, så har han eller hun muligheten til å bare skru dette på uten at du vet om det en gang.

For å sjekke om du deler posisjonen din kan du gå inn på: 
Innstillinger (Settings) -> 1. Personvern (Privacy) -> 2. Stedstjenester (Location services) -> 3. Del plasseringen min (Share my location). Der står det hvem du deler med (4.), og der kan du skru av (5.)



Mitt "problem" med dette er altså ikke det at jeg kan velge å dele posisjonen min med noen, feks Anders; men det at jeg ikke får noen beskjed om det.
Hva syns du? Er ikke dette litt slapt av Apple?

3 kommentarer:

  1. Det er med denne som med andre ting; det kan brukes til godt og til ondt. Det kan være nyttig hvis du trenger følge hjem i utrygt strøk, men ikke like greit å bruke den til å overvåke barna eller kjæresten. Hvis du faktisk har satt på selv og ønsker å dele tilstedeværelsen din, så ønsker du jo ikke å bli påminnet om dette daglig. Dersom man virkelig ønsker å overvåke en person, så finnes det andre måter å gjøre det på også. Jeg hadde vært enda mer skeptisk dersom apple standard slo på deling av lokasjon mellom familiemedlemmer.

    IPhone er kjent for å ha dårlig batteri, særlig stedtjenester kan sluke batteri. Antar at dette må stå på hele tiden for at det skal virke? Så stedtjenestesymbolet og batterilevetid kan kanskje være en indikator?

    Jeg er nok mer bekymret for om fremmede med onde hensikter kan få lokasjonen. Alt vedkommende i teorien trenger er fysisk tilgang til telefonen.

    SvarSlett
  2. Det er ikke sikkert at det var så mye hjelp i å skjerme tlfnr når du har med adresse og fødselsdato i skjermdumpen. Det hadde sikkert holdt med bare en generelt uleselig skjermdump.

    SvarSlett
  3. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trollformler, kan hjelpe å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...