mandag 25. februar 2013

Oppskriftsmandag: Pannekaker!

God mandags kveld alle fineste, søteste, rosa lesere <3 <3 <3
Mandag skal jo være lik oppskriftsmandag, så jeg gjør det jeg kan for at det blir sånn også denne uken - sånn helt på tampen av mandagen

Denne uken vil jeg kjempegjerne dele oppskriften på Alexandras favoritt-frokostpannekaker (som selvsagt helt superfint kan spises whenver, trenger absolutt ikke å være frokost, liksom ;) )

Du trenger:
  • 6 egg
  • 5 spiseskjeer malte mandler (jeg kjøper ferdigmalte på helsekosten men det funker sikkert helt supert å male dem selv óg)
  • 1 dl vann
  • 1 teskje Johannesbrødkjernemel (JBKM)
  • Ca en boks crème fraîche
  • 2 spiseskjeer sukrin
  • 1 teskje bakepulver
  • 1 teskje salt
  • Masse deilig smør til å steke i
Fremgangsmåte:
Ok, det mest "spesielle" med denne oppskriften er JBKM; dette må du ta og løse opp i vannet, så det kan være greit å begynne med. Alt det andre tas i en bolle og piskes sammen - jeg foretrekker å bruke en eller annen form for elektrisk visp, for jeg tror eggene blir vanskelig å få pisket ut kun for hånd. Når JBKM er løst opp tar du dette oppi også. 
Så må du steke pannekakene. 
I en stekepanne som er sånn passe varm.
Det er lurt å ha rikelig med smør i pannen.
Husk å snu pannekakene; jeg tror ikke de blir så gode hvis du steker dem dobbelt så lenge på den ene siden, liksom for å ta igjen for at du ikke steker dem på andre siden.
Jeg syns alltid det er vanskelig å finne den perfekte temperaturen, så jeg står og skrur platen opp og ned sånn alt ettersom :P
NB: Eggene skal knekkes. De skal ikke hele, med skall, i bollen, altså...:/


Ingredienser er fint <3




Ferdigkjøpte finmalte mandler.




Johannesbrødkjernemel kjøpes på helsekosten:)



Alexandra syns det er veldig veldig stas å hjelpe til om dagen  selv om det gjerne tar litt lenger tid med hjelp enn uten ;)







Pannekakene ble utrolig nok gode, selv om kjøkkenet så ut som det kjæreste morfar ville kalle et bomba horehus...ikke var kjøkkenbenken ren heller :P Jeg anbefaler dog å bruke en ren bolle, og ren stekepanne og sånn, da.





Håper det smaker!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...