mandag 11. februar 2013

Oppskriftsmandag: (pose)muffins


Siden det er mandag er det selvsagt klart for oppskrift igjen, siden mandag=oppskriftsmandag. Forrige uke var det jo gull som sto på menyen, mens denne gangen er det muffins. Kommer nok til å komme med en alternativ gulloppskrift etterhvert óg, men gull to uker på rad blir liksom litt for dumt...:P

Muffinsene bakte jeg til Alexandras bursdagsfeiring i barnehagen; jeg vurderte først å ha med is og kjeks, men så spurte jeg henne om hun ville at jeg skulle prøve å lage muffins, og det ville hun, så da prøvde jeg...

Siden et bilde sier mer enn tusen ord, gir jeg dere herved 22000 ord (pluss litt til) om (pose)muffins. Enjoy :D

Du trenger: 

  • muffinsformer; feks med ugler på
  • en pose muffins-miks 
  • nøytral olje; feks rapsolje
  • "Mors hjemmebakte" Cupcake-glasur (eller hva den nå kalles - den er fra Idun i alle fall)
  • rød konditorfarge
  • tutti frutti-strø



Slik gjør du: For å få til like superfantastiske muffins som meg, som smaker helt himmelsk må du bare følge fremgangsmåten som står bak på bakken - så enkelt er det! ;)


Her ser dere hvordan jeg fyller vann (5 dl) i et desilitermål, klipper opp posen (vanskelig å få ut miksen hvis den ikke åpnes på et vis - jeg syns det er greit å bruke saks, men det hadde sikkert funket med kniv óg), har oppi vann og deretter olje...



Her har jeg rørt ut miksen, med vann og olje. Til venstre i bildet ser dere kaffe-koppen min, som jeg koste meg med mens jeg laget muffinsene.
Det mest dramatiske her er at jeg fant ut at jeg ikke hadde noen annen olje enn olvinolje i huset - og selv om jeg simpelten elsker en god olivenolje tror jeg ikke den gjør seg noe særlig som smakstilsetning i søte muffins...så jeg måtte ut ogt kjøpe rapsolje. Problemet var at dette var dagen da Alexandra var syk - og hun var VIRKELIG ikke i form, og jeg ville derfor ikke dra henne ut.... Så - jeg lot henne være alene hjemme, for første gang, mens jeg løp ned på hjørnet og kjøpte olje :/ Det er så nærme at jeg var vel ikke lenger borte fra henne enn om jeg skulle vært på do, men jeg var jo altså ute av huset.
Det gikk meget bra, da :D



Jeg tror jeg laget ca 38 eller 39 muffins (eller var det 40), og da stekte jeg på 175 grader, men de sto lengre enn 15 minutter. Da de hadde stått 15 minutter så de rett og slett ikke ferdige ut, men jeg kjente ikke etter, så da kan jo hende det hadde funket helt fint om jeg hadde tatt dem ut da óg, da :P



Formene skulle fylles ca 2/3 fulle, og dette her er helt på kanten av hva som funker - men det funker altså ;) Jeg skulle dog ha stekt litt færre av gangen, slik at det hadde blitt litt mer mellomrom mellom muffinsene (se hvorfor lengre ned i dette innlegget).


Her ser dere muffinesen i det jeg setter dem inn i ovnen, og etter at de har stått kanskje 12  minutter, eller noe...



...og her er de tatt ut av ovnen.


Som dere ser så er de litt misformet, og noen mer enn andre...da var det om ikke annet lett å plukke ut hvilke Alexandra kunne få prøvesmake, da :P


Dette er bilde av brett nummer to, hvor jeg stekte litt færre av gangen, og dermed hadde mer plass melloom muffinsene - som dere ser så får de en litt penere fasong...men hva vet jeg, kanskje det er kult for en 3-åring å ha muffins med rare former :P


Og til slutt smurte jeg glasur på som jeg hadde litt rød konditorfarge i så den ble ROSA (akkurat nå er visst de fiiiineste fargene rosa og lilla, og da kan jeg jo gjerne føye meg etter det), også hadde jeg sånn fin tutti frutti-strø stående fra i fjor - så da ble de jo til slutt ganske så freeeshe <3  Jeg smurte utover med en t-skje, og da syns jeg det ble akkurat passe "rufsete".

Alexandra var i alle fall fornøyd, og i denne sammmenhengen var jo det faktisk det viktigste ;)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...