tirsdag 18. februar 2014

Why I love my job

En grunn til at jeg virkelig elsker å drive med fagformidling, og kanskje spesielt det med å blogge, er at det gir en fantastisk mulighet for tilbakemeldinger fra masse forskjellige lesere - noen legger igjen hyggelige (eller skeptiske, eller informative) kommentarer her på bloggen, noen tvitrer, noen melder på FB og noen sender meg mail (btw så prøver jeg veldig å bli flinkere til å svare på kommentarene som kommer her på bloggen - lover!).
For noen dager siden fikk jeg en hyggelig mail, som jeg gjerne vil dele deler av - fordi den er en direkte tilbakemelding på noe jeg skrev om før jul:

Jeg leste din blogpost fra den 11. desember.  Der var det en liten bisetning jeg bet meg merke i "(jakten på Higgs var faktisk grunnen til at www. ble startet utviklet - så sa i allefall såga ;) )"
Jeg skrev hovedoppgaven min ved CERN i '95 og hørte aldri om at det skulle være en bevisst koblingen.  Jeg lurer litt på hvordan det ble presentert for deg og av hvem?  :-)

Jeg ble litt nysgjerrig så jeg tok kontakt med min 'sjef' på CERN fra den tiden og forhørte meg om sammenhengen.  Her er sammendrag av svaret:

LHC (og LEP) ble startet planlagt samtidig tidlig på 80-tallet.  Disse prosjektene er noen av de største som er planlagt og gjennomført noensinne.  Behovet for kommunikasjon var (og er!) stort, ikke bare internt på CERN, men også mellom institusjonene som samarbeider med CERN.  Behovet for dokumentasjon likeså. Internet var allerede på plass i de akademiske kretsene.  Tim Berners-Lee og Robert Cailliau (min sjef) innså uavhengig av hverandre behovet for å ha dokumentasjon tilgjengelig on-line uten at den enkelte fysiker trengte å logge inn på (eller vite om) en server, helt uavhengig av hvilken datamaskin man selv brukte.  IBM stormaskiner (eller fra andre leverandører - Norsk Data fikk forresten sitt gjennombrudd som leverandør til CERN) var ikke løsningen mente de. Sammen gjorde de i 1989 et felles forslag til det vi i dag kjenner som WWW. Litt av poenget var også å binde sammen allerede eksisterende dokumentsystemer på CERN.  Det står forøvrig ingen ting om LHC i dette forslaget.
Ettersom alt på CERN på den tiden var rettet mot hvordan man i fremtiden skulle håndtere "problemet" med LHC eksperimentene (selv om LEP kom før i tid) og LHC var laget for å oppdage Higgs-bosonet, så er det en forbindelse, men det var mer et bi-produkt enn en rettet utvikling.

Altså, ikke ta det som kritikk eller noe.  Det var bare min personlige nysgjerrighet som gjorde at jeg forhørte meg og da tenkte jeg at kunne dele det videre også. :)

-Frode



Jeg syns dette var kult og spennende, og håper dere setter pris på denne typen innlegg óg (om ikke annet skal dere vite det at selv om jeg ikke alltid svarer på mail, så leser jeg alt - og igjen så er det dette med tid). Jeg kan forsikre Frode og alle andre som skulle tenkes å komme med denne typen kommentarer at jeg ikke ser dette som kritikk - dette er bare kult :)
HER er innlegget Frode refererer til, og jeg kan fortelle at den storyen som fortelles over i dette innlegget mer eller mindre er den samme som jeg fikk presentert på det foredraget der jeg fikk presentert Higgs som grunnen til at www. ble startet; og det var professor Eilam Gross (fra CERN) som la det frem på den veldig populære måte som jeg gjenfortalte. Gross sa jo også det at man innså at delingen av informasjon kom til å bli fryktelig stort og at man trengte et system for å håndtere dette - men han la det vel frem som at de mente at dette problemet kom til å bli ekstra stort når det kom til oppdagelsen av Higgs (hvis jeg ikke husker feil) - men dette var jo som en anektode i et foredrag, og han påsto vel ikke at noen hadde stått og sagt at "vi må lage www., ene og alene fordi vi kommer til å trenge det ifbm Higgs" ;)

Hvis noen er interesserte så står det forresten mer om "The birth of the web" på CERNs sider.

<3 <3 <3

Ellers så er det snaaaart kvelden her i Rose-slottet, og jeg har bestemt meg for å starte dagen med trening i morgen - det vil si at jeg hopper rett i treningstøyet når jeg står opp i morgen, leverer søte A i barnehagen, skynder meg tilbake til Skøyen og ELIXIA; og får en deilig start på dagen! Kommer meg jo selvsagt mye senere på jobb da enn "normal" arbeidstid, men Alexandra skal jo til pappaen sin fom. i morgen ettermiddag, så da tar jeg det jo bare igjen ved at jeg blir på kontoret til åtte eller ni eller noe...igjen, why I love my job <3

I dag ble jeg forresten intervjuet om thorium og forskning og industri og sånn til bladet "Energiteknikk", og her er et bilde som ble tatt i den forbindelse. (Visste ikke at jeg kom til å bli fotografert, så mtp. det så ble jeg ganske fornøyd ;) ). Sånn ser altså jeg ut  i dag. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...