torsdag 25. februar 2016

Videoforedragsblogg - kompetent uten realfag?



Før jul holdt jeg foredrag på arbeidsgiverforeningen Spekters Arbeidslivskonferanse "Jobb for livet!". Foredraget kalte jeg "Kan man være en kompetent borger uten realfag?", og før du evt går av skaftet fordi det høres elitistisk og kjipt ut, kan jeg avsløre at det stor grad handler om et slags oppgjør med den holdningen om at "jeg skjønner ikke noe, gidder ikke noe, og dette skryter jeg av"-holdningen som fins blant en god del folk, om realfagene.

Jeg mener at det i dag riktignok er ganske mye fokus på at realfag er viktig, men jeg savner aspektet med at realfag faktisk er viktig for alle, for å kunne være en god, deltagende borger - realfag er almmenndannelse! Hvor er fokuset på realfag som allmenndannelse, altså noe alle trenger?



Jeg vil gjenta professor Svein Sjøbergs fire punkter om, egentlig naturfag, men jeg vil heller kalle det realfag, for jeg vil ha med matematikken og: 
Realfag er en viktig del av allmenndannelsen vår fordi det er en god forberedelse til yrke og utdannelse i et høyteknologisk og vitenskapsbasert samfunn (som jeg antar at vi kommer til å fortsette å være, med mindre man ser for seg et slags postapokalyptisk samfunn - og så pessimistisk vil jeg ikke være ;) ), det har betydning for praktisk mestring av dagliglivet i et moderne samfunn, naturvitenskapelig kunnskap er viktig for informert meningsdannelse og ansvarlig deltagelse i demokratiet, og til slutt så er naturvitenskapen/reafagene en viktig del av menneskets kultur. (Svaret på spørsmålet mitt om man kan være en "kompetent borger" uten realfag er altså fra mitt ståsted nei...)

Det hele ble visst filmet, og den filmen kan sees HER :)






5 kommentarer:

  1. Kult å se at nattlige samtaler over fredagschilli kommer til nytte i arbeidslivet!

    SvarSlett
  2. Man kan nok, på mange måter, være en "kompetent borger" uten realfag. Å lære seg IKT forutsetter ikke nødvendigvis at man har en universitetsgrad i realfag, men med manglende kompetanse bør man heller ikke påberope seg den kompetansen man ikke har. Det er det mange som gjør, og som regel med mindre heldig utfall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå snakker jeg heller ikke om at man trenger en universitetsgrad i realfag, da - noe jeg også sier tydelig i foredraget ;)
      Men ut i fra hva du skriver, tror jeg vi er ganske enige, egentlig :)

      Slett
  3. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trollformler, kan hjelpe å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...