mandag 4. februar 2013

Oppskriftsmandag: gull

Heeei :)

Ny uke med nye muligheter! Denne uken har jeg lyst til å starte (føles litt rart å si starte så sent på kvelden - det er jo liksom ikke starten av uken lenger, men men) med å dele en oppskrift (har vært alt for lite oppskrifter her på bloggen - det må det bli en forandring på ;) ). Jeg syns oppskriften på det edle metallet gull passer fint nå i begynnelsen av februar; så kan man drømme seg bort til lysere og varmere dager, med lyse klær og gull-tilbehør ;)

Alkymistene ville jo gjherne lage gull, men fikk det ikke til - så det store spørsmålet er jo da: kan jeg lage gull?
Svaret er selvsagt "JA", for kjernefysikere er jo moderne, vellykkede alkymister, egentlig...




Du trenger: Litt avhengig av fremgangsmåte så er det forskjellige ingredienser man trenger. Her går jeg for én måte som jeg syns er best :)

  • protoner
  • platinum
  • partikkelaksellerator, jeg pleier å bruke en syklotron


Slik gjør du: Gull har atomnummer 79, altså den består av 79 protoner. I tillegg er det 118 nøytroner i stabilt, naturlig gull. For å få gull må vi altså blande protonene sammen med et stoff som har 78 protoner i atomkjernen - platinum.
For å få til en fin gullblanding må du kjevle ut platinumet til det blir helt tynt og fint, så lager du en stråle av protoner med ganske høy fart, og så plasserer du det utkjevlede platinumet foran protonstrålen (pass på deg selv her, du bør helst ikke stå i protonstrålen ;))) )
La platinumet stå ca så lenge du gidder - feks en uke. Da har du laget en god del gullatomer.
Gullet kan du evt skille ut fra det resterende platinumet, men det blir en annen oppskrift... 
Håper det "smaker" :D





Kanskje jeg egentlig burde ha oppskrifter sånn én gang i uken - oppskriftsmandag, feks - hva tror dere om det?



2 kommentarer:

  1. hehe...det var oppskriften sin det! Jammen ikke sikker på om jeg har alle ingrediensene :-)

    Hva med en diamant-oppskrift? A girls best friend you know.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har tenkt på det; det blir nok en diamantoppskrift om ikke lenge óg ;)
      Tror oppskriftsmandag kan være en god idé - er så greit med alle ting som er en fast rutine <3

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...