onsdag 30. november 2011

Dette gjør jeg om dagen

Se fineste grafene<3<3

Disse sitter jeg da altså og produserer og studerer om dagen xD
Det jeg prøver på er å produserer mest mulig uran-233 fra thorium i brenselet mitt, og å måtte putte minst mulig uran-235 inn til å begynne med, og det første jeg gjør da er å se på hvordan k-verdien utvikler seg ettersom tiden går i reaktoren; k-verdi som funksjon av tid:

Her forbrukes det hovedsakelig uran-235, men man ser tydelig at det produseres en god del uran-233 også
(k-verdien starter å vokse etter ca 175 dager)
Her produseres det masse uran-233, pluss at k-verdien ikke går så fryktelig mye lavere på slutten enn på begynnelsen.
Det ser altså ut til at man kommer ganske nærme breeding - dette er kult fordi reaktorassemblyen er forholdsvis lite forandret og man har et termisk nøytronspekter xD

Her kan man ikke se at uran-233 produseres (selv om det er nødt til å skje), man ser kun hvordan fissilt materiale forbrukes :(

Dette er ikke noen endelige resultater altså, men det er sånn man starter å studere hva man faktisk har gjort, og hva som skjer i reaktorbrenselet. Så nå har jeg vel laget noe sånn som 50 sånne grafer eller, og flere skal det bli - før jeg begynner å skjære bort, og velge hva som skal jobbes videre med :)


2 kommentarer:

  1. Er det eit stort problem at U-233 har ein lågare andel av forsinka nøytroner i forhold til U-235? Med tanke på stabiliteten til reaktoren.

    For dei fleste PWR der ute er det ei grensa for kor mykje MOX som kan tilsettast brenselet, er det pga av den låge andelen forsinka nøytroner i Pu-239?

    SvarSlett
  2. Godt spørsmål!

    Andelen forsinkede nøytroner er omtrent lik for U-233 og Pu-239 (U-233 er bittelitt høyere), så hvis man skulle ha thorium-MOX i de eksisterende reaktorene ville man ikke kunnet fylle hele reaktoren med dette brenselet.

    De nye reaktorene som bygges nå (bla. EPR, som jeg kan mest om) er designet for 100% MOX-brensel, og vil dermed også kunne fylles 100% med thorium-brensel.

    Tror nok jeg må skrive et innlegg om forsinkede nøytroner en dag - takk for "tips" :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...