torsdag 8. november 2012

10 fakta om atomkjernen :)

Nå er det virkelig alt for lenge siden jeg har hatt "10 fakta", så da er det sannelig på tide igjen - siden jeg snart har eksamen i Advanced nuclear structure faller valget naturlig på fakta om atomkjernen:

1. atomkjernen består av protoner og nøytroner
2. antall protoner bestemmer kjemien; altså hvilket atom vi har, feks er ett proton hydrogen (uansett hvor mange nøytroner det har), og 8 protoner er oksygen (uansett antall nøytroner), og 90 protoner er thorium
3. noen atomkjerner er sfæriske (kulerunde)
4. noen atomkjerner er skikkelig deformerte, som en sigar feks, eller en peanøtt xD
5. det er masse ting vi ikke forstår med atomkjernen (ikke bare som jeg ikke fortsår, altså :P ), og dette er skikkelig spennende <3<3<3
6. atomkjernen er litt som en dråpe, spesielt når den feks fisjonerer (spaltes/deler seg), men ikke helt
7. atomkjernen er også litt som en løk, med skall utenpå skall utenpå skall; disse skallene kan fylles opp av nøytroner og protoner, og hvis et skall er fullt kalles det MAGISK xD
8. når atomkjernen blir for tung (for mange protoner) vil den ikke henge sammen lenger, og spontandeler seg (disse stoffene fins naturlig nok ikke i naturen, men vi kan lage dem!)
9. atomkjernen er POSITIV (ja, altså, faktisk, siden protonene har positiv ladning, og nøytronene er nøytrale) *veldig glad*
10. nukleonene (protonene og nøytronene i atomkjernen) beveger seg helt syyyykt fort...!

Sånn er det, nå skal jeg rocke med rockeringen min (har dessuten klart å trene tre ganger denne uken - ganske fornøyd med meg selv, ja) .

:)






1 kommentar:

  1. Endelig noen som klarer å ta det litt med ro og ikke stresse for mye med stråling. Media går jo helt bananas i disse sakene...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...