fredag 12. april 2013

Analyze!


Nå er det snart helg, men jeg blir på Blindern til i alle fall seks i dag, for jeg skal møte en fotograf som skal ta bilder (av meg :P) ifbm. med intervjuet jeg gjorde med Teknisk Ukeblad på onsdag - spennende, og jeg har selvsagt på meg rosa bluse i dag.
Før det skal jeg fylle tiden med det alltid tilbakevendende temaet     d a t a a n a l y s e... Så jeg tenkte jeg bare skulle si hvorfor jeg sitter og jobber med disse dataene, som vi/jeg har fått fra en bitte- bitteliten prøve med uran-233. Og hvorfor er det så viktig å studere uran-233 når jeg sier at jeg jobber med thoriumbrensel -egentlig? ;)

Altså, det er jo da sånn at ingen datasimulering (for meg er det simuleringer av en reaktor med thoriumbrensel, ikke sant) kan bli bedre enn de eksperimentelle input-dataene som simuleringen bygger på...! Så da er det superviktig med masse masse kunnskap om hvordan alle mulige atomkjerner/isotoper oppfører seg når de treffes av forskjellige partikler, med forskjellige energier - det blir ganske mye info til slutt, men aldri "nok". Dessuten er det jo sånn at enkelte kjerner er studert mye mer enn andre kjerner;)

Ok, så for det første så undersøker jeg uran-233 fordi thorium faktisk blir omdannet til denne uran-isotopen når det står i en reaktor, og det er uran-233 som faktisk fisjonerer og gir oss energien fra thorium-brensel. Også er det jo sånn at uran-233 nesten alltid fisjonerer seg når den treffes av et nøytron, men noen ganger så suger den til seg nøytronet, og reagerer med å spytte ut to nøytroner - og da ender vi opp med ett mindre nøytron enn vi hadde i utgangspunktet - altså uran-232. Og selv om dette skjer ganske sjelden så er det ofte nok til at det blir dannet en liten mengde uran-232 i thorium-brensel, og denne uran-isotopen er grunnen til at brukt thorium-brensel faktisk blir veldig veldig radioaktivt, og dermed vanskelig å håndtere :/ Og dette vil vi, og trenger vi, å vite mer om...for vi vet jo at det skjer (det observerer vi jo), men vi vet ikke nøyaktig hvor ofte det skjer, feks.

Det jeg virkelig ønsker å få informasjon om (som jeg ikke vet om jeg vil klare å få ut ennå) er hvordan uran-232 oppfører seg i en reaktor. Uran-232 vil jo også bli truffet av nøytroner, og da kan den enten fisjonere (vi vet ikke sannsynligheten for at uran-232 fisjonerer), eller den kan suge til seg nøytronet, og bli til uran-233 igjen. Vi vil i alle fall finne ut hva som er mest vanlig av disse to prosessene - som liksom konkurrerer mot hverandre.

Mitt hjerte banker jo i utgangspunktet for reaktorsimuleringene, men det er veldig spennende å få lære mer om denne, kanskje litt mer grunnleggende, delen av kjernefysikkfaget óg. Så da analyserer jeg da...





Og, god helg, da, dere! Jeg skal en tur ut med kjernejentene etterpå - bare for å ta ett (?) glass vin...det er jo, som nevnt, helg <3


PS: mens jeg satt og skrev dette innlegget ble jeg oppringt av NRK Ukeslutt som ville at jeg skulle komme og debattere lekser i morgen...så da skal jeg det :) Og hvis noen er i tvil; jeg sier JA til lekser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...