mandag 29. april 2013

Denne helgen...


Goood mandag alle små posemuffins <3

Denne helgen startet fredag ettermiddag med foredrag om hva kjernekraft er, for Natur og Ungdom
Var i utgangspunktet litt "skeptisk" til forsamlingen (jeg vet jo at de er mot kjernekraft, så det var vel litt sånn, kommer de i det hele tatt til å høre på det jeg sier, liksom), men det gikk veldig fint, og jeg ble med noen av dem en liten tur ut og tok et glass vin etter at hele seminaret var over :)

Det var altså ikke bare jeg som holdt foredrag denne fredagen, men det var rett og slett en liten minikonferanse, og etter meg holdt bla Erik Martiniussen foredrag om avfall.
...og jeg klarte selvsagt ikke dy meg da Erik snakket om hva (radioaktivt) avfall er og at det må holdes trygt i 100 000 år; på presentasjonen hans så var avfallet eksemplifisert med plutonium, cesium og strontium, også sa han at dette avfallet som vi må lagre er spaltningsprodukter (fisjonsprodukter). Så da måtte jeg bare påpeke at han var unøyaktig og at det langlivete brenselet i all hovedsak IKKE er spaltningsprodukter, men transuraner, (veldig generelt kan man si at radioaktiviteten fra fisjonsproduktene nesten er borte etter ca 100 år, selv om det fins unntak - men feks en del plutoniumisotoper, som er et transuran, har da denne lange halveringstiden).

Det virket som om han ble litt sur på meg, egentlig, men jeg tenkte liksom sånn at det virker jo som om han vet greit hva han snakker om så det var sikkert bare en liten glipp, og at han kom til å sette pris på å få rettet opp i det han sa slik at han ikke lærer bort noe som er galt...jeg ville i alle fall bare ha sagt at "ja, selvsagt det har du rett i, jeg bare sa litt feil" eller noe...men men, alle er tydeligvis ikke som meg ;) 

Han sa faktisk noe sånn som at siden han ikke hadde begynt å diskutere med meg under min presentasjon så skulle jeg bare være stille under hans, og det var faktisk mange ting han var uenig i med meg, og vi kom til å kunne diskutere i timesvis...men, altså, halveringstiden til cesium-137 eller strontium-90 er da absolutt ikke noe å diskutere (eller, jeg håper da INDERLIG at ikke Erik mener det...).  
Til info så er halveringstiden til strontium-90 ca 29 år, mens halveringstiden til cesium-137 er ca 30 år - dette er ikke diskuterbart! ;)

Som takk for foredraget fikk jeg en kjempesøt, lilla blomst. Når man først skal få blomster er det egentlig veldig kos at det er en potteblomst, for den vil jo (forhåpentligvis) vare en god stund...selv om jeg følte at folk så litt rart på meg der jeg gikk rundt med blomsten utpå kvelden på fredag :P



Lørdag testet Alexandra og jeg endelig ut den fantastiske Frognerborgen i Frognerparken - for en lekeplass! Etter en stund ute dro vi hjem og bakte muffins, siden Alexandra har snakket så mye om muffins i det siste, så da tenkte jeg dette var en koselig lørdagsaktivitet (jammen hadde jeg rett ;) )
På søndag gikk vi en lang tur: Skøyen, Kongsgården (hilste på noen kjempesøte ponnier), Frognerkilen (fikk matet fuglene; både en svane, ender, en gås, duer, måker og en skjære), bort til Color Line hvor vi fikk sett at det faktisk kjørte biler inn i båten, så fant vi en lekeplass hvor det var et helt fantastisk nydelig teppe av blå blomster (husker ikke hva de heter i farten), før vi satte nesen hjemover langs Drammensveien.


Avsluttet helgen med deilig salat i vinduskarmen :)






3 kommentarer:

  1. Skulle gjerne hørt på foredraget! Var de for det meste positive?
    Og kjempeteit av Erik Martiniussen ikke å innrømme at han tar feil ... Og det er i alle fall et veldig, veldig dårlig sjakktrekk av ham å komme med feil fakta foran en kjernefysiker. Håper noen av NU-erne tar til vettet og ser at kjernekraft faktisk er et veldig bra og miljøvennlig alternativ.

    SvarSlett
  2. Hvordan kan du si at atomkraft er miljøvennlig når det krever så mye kjemikalier for å utvinne? En har ingen varig løsning på avfallet. Jeg tror nok NUerne tok til vettet og står fast ved sin mening om å stenge haldenreaktoren. Atomkraft er ingen god idè når de ikke greier å ta ansvar for avfallet som produseres.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...