tirsdag 23. april 2013

Oppskriftsamandag på en tirsdag - SALAT


Denne uken er det fin og sunn (student)mat for en rimelig penge på menyen, for man kan jo faktisk spise sunt og bra selv på et ganske stramt budsjett ;)

Har nemlig fått skikkelig dilla på salat av tunfisk, cottage cheese og spinat, som hovedingredienser (til tross for at jeg ikke er student :P).



Du trenger:

  • Tunfisk (jeg pleier å kjøpe First Price sin, for da får du to bokser for ca 8,- og det er en syykt billig måte å spise sundt på :D )
  • Cottage cheese
  • Bladspinat (jeg kjøper somregel en stor pose, og bare pakker inn det jeg ikke bruker, tett i plast, da holder det seg fint i mange dager i kjøleskapet)
  • Sennep - foretrekker grov, gjerne Dijon
  • (Extra virgin) olivenolje
  • Salt og pepper
  • Majones
  • Sitron
  • Evt tomat
  • Evt Stangselleri



Du gjør:
Mos tunfisken i en bolle (hell av vann først), ha oppi ca 1/3-1/2 boks cottage cheese en god dæsj majones (1 ss?), en toppet ts sennep, salt og pepper, saften av ca 1/4 sitron (hadde nettopp noen sitroner som hadde veldig mye saft i seg, og da holdt det faktisk med 1/6 - så da varer jo selv én sitron en stund ) og en slant olivenolje (1-2 ss?). Rør dette godt sammen med en gaffel.
Ta et par never spinat og skyll disse godt, slik at alle jordrester blir borte. Rist av vannet og skjær spinaten i grove strimler. Vend spinaten forsiktig inn i tunfisk- blandingen.
I tillegg liker jeg å skjære opp en stangselleri-stilk og et par tomater og ha oppi - men det fungerer veldig fint uten også; cottage cheesen, tunfisken og spinaten gir masse mat :)
Hvis du har en skikkelig god olivenolje er det forresten godt å dryppe litt av denne over den ferdigblandede salaten ;)

Dette er altså en favoritt hos meg om dagen - og man får virkelig myyye mat for pengene (hvis man tenker på det i tillegg til å være sunn)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...