fredag 11. oktober 2013

#forskerliv no.2 (og bittelitt Higgs)

Dagen i dag, altså...er det mulig, liksom?

Det startet så bra; solen skinner, det er friskt, men deilig ute, fikk tid til en dobbel latte på h-melk på Café Ro på vei til Blindern (fikk til og med tatt en titt på A-magasinet og lest om den nye, cubanske danseren i Nasjonaballetten, Osiel Gouneo - tror definitivt jeg må få tatt meg en tur i opreaen veldig snart), kom meg på jobb i passende tid, og var flink og satte meg rett ned med opplinjeringen av partikkeldetektorene :D

I går skrev jeg jo at jeg var frustrert fordi jeg hadde gjort dobbeltarbeid, og sånt er jo gjerne litt irriterende, men i dag var jeg da fornøyd siden jeg bare skulle fullføre det arbeidet jeg begynte på i går (altså etter at jeg var ferdig med dobbeltarbeidet). Som sagt så gjort: Jeg sitter og taster og leser av tall på skjermen - som jeg møysommelig skriver ned i tabeller loggboken min - da jeg etter en to timers tid oppdager at det er noe rart med de tallene jeg har skrevet ned...


Etter litt detektivarbeid (aka. forskning?) finner jeg ut at jeg har lest av tallene fra feil sted (jeg har lest av et plott, men jeg skulle lese av i terminalvinduet), og siden jeg ikke er sikker på om jeg har gjort det hele tiden, men kanskje skiftet på å lese av fra plottet og terminalvinduet (fordi jeg var sikker på at det var samme tallet på begge steder) må jeg forkaste arbiedet fra i går, pluss det jeg gjorde i juni.

Tilbake til scratch. IGJEN!
Én ting kan jeg love: Dette er nå ettertrykkelig nedskrevet i loggboken. Uthevet. I rosa <3
Vel vel, man lærer jo en prosess - og jeg må jo strengt tatt være glad for at til tross for at jeg sitter og gjør "slavearbeid" så følger jeg såpass med at jeg oppdager feil som lett kunne vært oversett - og dermed ville ha forplantet seg videre...

<3 <3 <3 

Som jeg nevnte tidligere denne uken så gikk årets nobelpris i fysikk til Englert og Higgs, og jeg sa også jeg skulle skrive noe om det - men siden andre allerede har gjort dette på en utmerket måte deler jeg disse to linkene:

"For nesten femti år siden foreslo både François Englert og Peter Higgs, uavhengig av hverandre, en løsning på modellen fysikerne brukte for å beskrive de aller minste byggeklossene i universet."

 "Årets Nobelpris ville ikke vært mulig uten oppdagelsen av Higgspartikkelen ved ATLAS og CMS. Fysikere og teknikere ved UiO har gitt vesentlige bidrag."

Så får jeg vel nesten feire at det er fredag og deilig helg med denne fine lille videosnutten om Higgs-partikkelen, der professor i partikkelfysikk Alex Read (her på Fysisk Institutt ved UiO) forklarer :)



<3 <3 <3 

Jeg skal prøve veldig hardt å være fornuftig denne helgen; dvs trening lørdag og søndag, og selv om det blir en tur ut i kveld kan det ikke bli altfor vilt, for jeg er nødt til å bruke store deler av helgen til å skrive. Nå skulle jeg til å si at "så kjedelig skal jeg være", men jeg syns jo alvorlig talt ikke det er kjedelig! Tror jeg skal kjøpe inn en deilig vin, og kanskje noen gode oster eller noe annet snacks, pluss espresso og fløte selvsagt - så er jeg fit for fight, og når helgen er omme kan jeg forhåpentligvis si at jeg er meget klar for en ny uke <3<3<3


1 kommentar:

  1. Hei Sunniva. Jeg lurer på om Higgs er relevant for din egen forskning?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...