tirsdag 29. oktober 2013

ThEC13

God kveld fra Genève, her står jeg helt på farten for å dra på konferansemiddagen, og i morgen tiiidlig går turen tilbake til Norge, Blindern, foredragsøving/forberedelse - før den store dagen plutselig er her; TEDxOslo 2013 på torsdag (jeg blir faktisk litt svett inne i håndflatene når jeg tenker sånn ordentlig på det - sånn i tilfellet noen var av den misoppfattelsen at jeg ikke blir nervøs for foredrag og sånn...da jeg skulle holde sluttappellen i rektordebatten tidligere i år skalv jeg faktisk; men det var det heldigvis ingen som så siden jeg sto bak en talerstol, og holdt meg fast i denne :P).

Det har vært to veldig intense, spennende og innholdsrike dager her i Genève - i den kule Globe-tingen på CERN!

Et lite høydepunkt for meg personlig var vel da Kirk Sorensen (ja, han med saltsmeltereaktorene/LFTR) i den første kaffepausen ser på meg og sier det er du som er Sunniva Rose?!, og videre forteller at han har hørt på foredragene mine, og oversatt bloggen min med Google Translate (litt usikker på om det er en god eller dårlig ting, egentlig).
Ellers har det vært lite halleluja-stemning, som jeg egentlig fryktet da jeg dro hit, men bare veldig mange veldig gode foredrag, som har tatt for seg forskjellige muligheter når det gjelder thorium - både med tanke på fordeler og ulemper. Har også vært veldig spennende å høre fra folk langt oppe i systemet fra både Japan, Kina, og India, snakke om deres videre vei med kjernekraft generelt - og thorium spesielt! Visste fra før at India har gjort ting med thorium, men at de allerede har en del erfaring med reprosesseringsbiten (som i mine øyne er den mest utfordrende biten) var ukjent for meg, og jeg drar hjem med en lang liste over personer å sjekke opp nærmere, og artikler jeg skal lese :D

Nå må jeg løpe - vi snakkes senere ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...