fredag 13. september 2013

En 29 år gammel rosabloggende kjernefysikers kjærlighetserklæring til faget (foredrag)

God helg skjønne uranpellets <3<3<3
Da er denne uken plutselig "over" og - dvs den er jo ikke over, for det er to dager til, men arbeidsuken er nå over for de aller fleste ;)

I dag har jeg da holdt foredrag på Oslo Bokfestival, og det var veldig stas å få 20 minutter til å bare fortelle noen av mine favoritthistorier fra dette mikrokosmos som er arbeidsplassen min. Også var litt skremmende, og spennende, å bli introdusert som debutant ("Sunniva Rose skriver nå sin første bok..." *iiiiik!*). Tror resten av helgen skal brukes til skriving, gitt; kapitteloversikten må bli skikkelig ferdig (foredraget i dag hjalp forsåvidt, for det var på en måte en 20-minutters variant av boken), dessuten er jeg endelig i gang med en ny kronikk til Aftenposten - inspirert av Facebook-greier :P

Foredragsoutfiten i dag ble sort, kort skjørt, og oransje topp - farger er gøy <3 I ørene ble det ugler, som jeg kjøpte i Praha i går.



Har bare lyst til å dele foredraget jeg holdt i dag med dere; dette var et nytt foredrag - altså at jeg hadde ganske ny vinkling på det, og snakket mer generelt om hva kjernefysikk er, og hvorfor jeg syns det er fryktelig spennende å holde på med det...


Syns det er så kult at ideen om atomet "bare" er en filosofisk idé - noe et barn på en måte kunne ha kommet fram til

Atomkjernen er så syyykt liten; hvis den var på størrelse med et sandkorn, så ville selve atomet være på størrelse med et cruise-skip...!


Spalter du alle atomkjernene i 1.053 gram uran-235 får du nok energi for en gjennomsnittlig norsk families el-forbruk i ett år; hvis du skulle få samme mengde energi ved å brenne kulle trenger du 4 tonn...

Media ass



De store spørsmålene...<3 SCIENCE <3

3 kommentarer:

  1. Når er det du jobber med doktorgraden din egentlig? Det virker som du enten sitter på cafè eller er ute på reise, for å slenge innom med et foredrag. Avhandlingen din kan vel ikke bare være referanser til pop_vit foredrag, så kanskje vi kan få vite hva du egentlig driver med av eksperimentelt arbeid?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gjør datasimuleringer på thoriumbasert brensel blandet med høyanriket uran i EPR-reaktoren, og så analyserer jeg data fra et eksperiment på uran-233 som forhåpentligvis vil gi informasjon om produksjon og destruksjon av uran-232.
      Når jeg er ute og reiser så er jo dette også ifbm (ofte); for å delta på konferanser eller eksperimenter.

      Avhandlingen kommer nok antageligvis ikke til å inneholde en eneste referanse til pop-vit-foredrag.

      <3<3<3

      Slett
  2. Hei Sunniva, jeg har sendt deg en mail til uio-adressen din ang et foredrag. Har du sett den? Agnete

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...