søndag 29. september 2013

Vann, aka. protoner ;)

God søndags kveld alle fine, håper dere har hatt en fin helg! 
På meg ble det en liten tur i innflytningsfest hos søte Ida (som hadde laget hjemmelaget pesto - nam) på fredag, i går sov jeg leeenge, trente og puslet og ordnet i leligheten (Rose-slottet kommer seg mer og mer; tror jeg blir nødt til å lage en liten tour snart ;) ) før det var overraskelsesbursdagsfeiring for Anders i Nittedal, og i dag hard en vært skikkelig slappe av-dag ;)

Tenkte bare jeg skulle vise frem den lille presentasjonen jeg holdt innledningsvis på Forskerstafetten i haugesund - rundt temaet Hav og Vann - før det er kvelden her...

Denne nettsiden (dhmo.org) er mitt nye favorittsted på nettet; her får du vite ALT det DE ikke vil at du skal få vite om det utrolig skumle stoffet dihydrogenmonoksid - altså, er dere klar over hvor skadelig dette stoffet er, og allikevel så fortsettes det å brukes omtrent overalt?!? Det er helt sykt....;)



Fra spøk til alvor: størstedelen av jordkloden er dekket av vann, og mesteparten av dette vannet er i havet - og havet kan ta. Den 11. mars 2011 ble Japan rammet av et jordskjelv som var 100 ganger kraftigere enn Haiti-jordskjelvet, og dette skjelvet trigget en enormt stor tsunami - "tusenårsbølgen". Jordskjelvet, og ikke minst tsunamien - havet - drepte mange tusen mennesker (opp mot 20 000?), men siden det slo ut Fukushima-kraftverket var det altså den delen av "Japan-ulykken" vi stort sett hørte om. Saken er den at på Fukushima var det kun 4 som døde, og 2 av disse ble av bølgen (de to andre døde ikke pga radioaktivitet/stråling).


Vannmolekylet består jo av to hydrogenatomer og ett oksygenatom (jeg syns det er utrolig kult at to gasser smeller sammen og danner vann - enig?). Som kjerne-/reaktorfysiker er jeg opptatt av vann som kjølevæske i et kjernekraftverk, og da har det to funksjoner: 1) å kjøle - transportere vekk varmen, og 2) å "moderere" nøytronene - dvs å bremse ned nøytronene så de får lav fart/lite energi. Det er protonene som gjør denne nedbremsingsoppgaven så bra, siden et hydrogenatom består av ett proton (med et elektron som svirrer rundt langt der ute og er negativt) så når jeg ser vann så ser jeg egentlig for det meste protoner - protonvæske, liksom :P


Hav og vann er jo liksom hele grunnlaget for vår eksistens, da... Liker det bildet av Egypt; er liksom så utrolig tydelig hvordan det kun er rett ved Nilen at det er liv ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...