mandag 31. mars 2014

Blue chinos and gold



I dag (og i morgen) er det det tredje utvalgsmøtet om "Fremtidens skole", og nå begynner det å bli veldig spennende, fordi vi snart skal komme med en delutredning... så nå har vi begynt å jobbe skikkelig med tekst, og det er ganske gøy (og krevende).
Antrekket i dag går i marineblått og gull; så utrolig glad i de marineblå chinosene mine - de er behagelige å gå med (som er smart når man skal sitte i møte heeele dagen), samtidig som  de er akkurat passe "konservative". Med leopradmøsntret skjerf og tilbehør i gull blir det akkurat perfekt "Sunniva møter seriøs", og jeg føler jeg også et klar for middag på Dinner (så lenge siden jeg har vært der,  men gleder meg veldig,  for det et jo sååå god mat der) ;)

Det har vært en ganske lang dag,  som blitt brukt til interessante diskusjoner om feks utfordringer i samfunnet og utvikling og skole og sånn. 
Vi har vært igjennom utkast til tekst om både samfunnets utvikling, hvordan elever lærer, hva vi vet om lærernes kompetanse,   og hvordan skolen er i Norge i dag. I morgen er det en gjennomgang av fagene som er i skolen, og det tror jeg kan bli interessant - syns jo selv det er litt paradoks at man på den ene siden er opptatt å lære bort forskning og kritisk tenkning ( som det med klimautfordringer feks) og så på den andre siden underviser i religion - og sånn ønsket ikke jeg at det skal være,  da. Så, ja, personlig ønsker jeg å kutte religion som eget fag. 
-----------------------------------------

Her er noen snapshots fra hva jeg har sittet og kost meg med i helgen, og hva vi jobber med i dag og i morgen ;)


2 kommentarer:

  1. Slik religion er lagt opp i dagens skole er jo poenget at man skal lære (objektivt) om ulike trosretninger og livssyn, og jeg vil påstå at det kan være en fordel akkurat m.t.p. kritisk tenkning fordi det er allerede så mange myter og "ignorance" om andre verdensreligioner, og man lærer da muligens at man ikke skal ta alt det man hører for god fisk. Uansett om man liker det eller ei er jo religion ganske viktig for en stor del av befolkningen.

    Når det er sagt; som mattestudent er jeg absolutt helt for mer og bedre realfagsundervisning, og det er godt å høre at man har representanter for realfag i skoleplanleggingen!

    SvarSlett
  2. Jeg tror nøytral religionsundervisning er et viktig ledd mot respekt for hverandre i et flerkulturelt samfunn. Men nok om det, jeg har samme belte som deg. Og det har også emilie tømmerberg. Hurra for HM :P

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...