mandag 10. mars 2014

Skummelt... (Ukraina og atomvåpen)

Da er det en ny uke, og det er bra - ingenting galt med mandager ;) Allikevel føler jeg ikke helt for et sånt yeay, hurra, alt er fantastisk-innlegg akkurat nå (selv om det for meg personlig er ganske så bra; og jeg feks kunne ha fortalt om en deilig helg, som innebar vin med verdens beste kollegaer fredag kveld, boklanseringsfest på Grand for Anita Krohn Traaseths bok "Godt nok for de svina", et fantastsik 8. marstog mot "reservasjonsrett", og bar med jentene på lørdag, og verdens herligste lunsj hjemme hos mamma og pappa, sammen med morfar og Brit på søndag <3 <3 <3), fordi jeg skal fortelle noe jeg syns er ganske uggent, og jeg lurer virkelig på hva det er Russland/Putin tenker...

Altså, saken er den at Ukraina var en kjernevåpenmakt. De var faktisk en av verdens største kjernevåpenmakter - større enn Storbritannia, Frankrike og Kina - tilsammen...! (USA og Russland, var, og er på topp, og Ukraina var nummer tre.)
I 1994 signerte Ukraina ikkesprednings-avtalen (Nuclear Non-Proliferation Treaty/NPT), og de gikk med på å kvitte seg med alle sine atomvåpen, pluss teknologien for å utvikle nye våpen - og dette gjennomførte de i løpet av de to neste årene. I retur for dette skulle USA, Storbritannia og Russland respektere ukrainsk territorial integritet, og så vidt jeg forstår skulle de vel til og med beskytte Ukraina dersom det skulle være nødvendig. 

Prikk. Prikk. Prikk.

Russland bryter nå helt klart en avtale, så spørsmålet blir jo da videre hva USA og Storbritannia vil gjøre - vil  de óg bryte en avtale, eller vil de faktisk hjelpe Ukraina slik de sa de skulle?

Irak blir invadert fordi de liksom har atomvåpen - noe det viser seg at de ikke har. Nord-Korea utvikler atomvåpen - og det skjer ingenting. Hvis det ikke gjøres noe nå, da er vel egentlig NPT verdt ca null...jeg bare spør? Ja, jeg vet at dette er politikk og samfunn og sånn - definitivt IKKE mitt område - men jeg syns ikke dette høres veldig lovende ut, jeg, da :/

Og, altså, Kiev er liksom en to timers flytur unna - det er i nabolaget vårt...nærmere enn Paris, faktisk.





--------------------------------

Siden jeg nå engang nevnte helgen så må jeg dele et bittelite bilderas fra en faktisk veldig deilig fredag, lørdag og søndag, da <3




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...