onsdag 5. mars 2014

me

Sitter her og forbereder meg til fredagen (hadde forresten glemt at jeg skulle holde foredrag på åpen dag til uken óg - haha - heldigvis at noen følger med på bloggen her, og ser at dette ikke sto på listen over ting som skjer i mars). På fredag skal jeg jo bla holde foredrag (på Realfagsbiblioteket), og det er det jeg forbereder nå, da; og ifbm denne delen av fredagsprogrammet, som heter "Nye stemmer - reale damer" - hvor altså syv kvinnelige stipendiater fra forskjellige fagfelt på MatNat skal holde et kort (15 minutter - hjelp) populærvitenskapelig foredrag om forskningen sin. Det er virkelig utfordrende å få til noe fornuftig på den tiden jeg har til rådighet...men det skal gå, altså ;)
Her er presentasjonen av meg og foredraget mitt som er på infoskjermene på Realfagsbiblioteket (sammen med alle de andre stipendiatene som skal snakke, selvsagt ;) )

Sunniva Rose,  30. Doktorgradsstipendiat i kjernefysikk;  nukleær teknologi og grunnstoffet thorium.
Liker best ved faget: Mer enn 100 år etter oppdagelsen av atomkjernen er det fortsatt utrolig mye vi ikke vet om den. Elsker å få lov til å jobbe med å prøve finne flere av alle de manglende brikkene i dette puslespillet - som til syvende og sist handler om hvorfor og hvordan atomkjernen henger sammen, hvorfor vi har den sammensetningen av grunnstoffer som vi har, og hvordan vi i det hele tatt kan eksistere. 
Foredraget: "Thorium - muligheter og utfordringer". Det fins mange påstander rundt thorium og såkalte " thoriumkraftverk ".  I foredraget vil jeg prøve å gi en innsikt i hva som virkelig er fordelene med thorium - det radioaktive stoffet som Norge har en av verden aller største reserver av, og som muligens kan brukes som brensel i kjernekraftverk.
Superheltinne: mamma, professor i biofysikk Eli Hole, og min egen veileder Sunniva Siem.

Så da vil jeg egentlig bare oppfordre så mange som mulig til å komme og høre på oss på fredag.

♥♥♥

Hehe, jeg var visst "på teppet" i Klassekampen i går... ikke nøyaktig det jeg sa, da, men men ;) (Det jeg mener er jo at jo mer faglig selvsikkerhet jeg får, jo lettere er det å "være meg selv" )


3 kommentarer:

  1. Var på Jenter for realfag i dag, og ble kjempe inspirert av foredraget ditt! Du fikk meg til å forstå at man ikke trenger å ha "image som nerd" selvom man interreserer seg for realfag. Det var spennende. Nå drømmer jeg om å være leder for gruppe som skal finne løsninger på forurenset drikkevann i Afrika. Haha^^ Kanskje under "ingeniører uten grenser"...? Jeg har jo alle muligheter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt! En av professorene på UiO jobber med et prosjekt som går ut på å bruke sollys til å rense vann - med nanoteknologi. Kanskje det blir du som får det til? :-)
      Anbefaler studieprogrammet Materialer, energi og nanoteknologi - ta en kikk på http://youtu.be/d8Q3731go4w
      Hilsen Hilde, fysikk UiO

      Slett
    2. Så kjempehyggelig å høre at du ble inspirert!
      Ja, man har virkelig alle muligheter - og treffer du ikke blink med et valg første gang, er det bare å prøve igjen...ikke gi opp ;)

      Som du ser så har du fått et tips over her fra Hilde som det kanskje kan vøre spennende åsjekje ut.
      Lykke til videre!
      ♥♥♥

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...